07 januari 2009

Bakad sparris med oliv och tomat



Jag fick endel svar via msn och mail om ett intresse för recept på mat och bak.
Därav kommer jag skapa en etikett för "mat och bak", denna återfinns nedanför där man väljer vilken månad m.m man vill läsa ur bloggen.
Så här kommer första receptet på maten vi gjorde igår(jag tänker mig att jag lägger upp recept de dagar jag har idats fota maten jag lagat eller brödet/fikat jag bakat).

Bakad sparris med oliv och tomat

- 500g grön sparris
- 1dl svarta oliver
- 15-20 coctail tomater(alternativt andra små tomater)
- 2-3 vitlöksklyftor, skivade
- 2msk olja(jag använder vanlig rapsolja eftersom jag inte alls gillar olivolja)
- flingsalt
- svartpeppar
- 2-3 basilikablad
- 1msk pressad lime(alternativt citron)

Tillagning:
Skulle uppskatta att receptet är för ca 4portioner.
Blanda sparris,oliver,tomater och skivad vitlök med endel av oljan i en form.
Baka i mitten av ugnen 200-220grader tills de är mjuka, 10-15minuter. Rör om försiktigt då och då.
Ta ut ur ugnen och krydda med flingsalt och peppar. Blanda i hackade basilikablad och citrussaften och eventuellt mer olja. Låt stå och dra en stund. Servera med kokt potatis och bröd.

Inga kommentarer: