26 november 2008

mat

Detta var vår senaste storhandling och nu är det dags för en ny.Har suttit hela förmiddagen och skrivit matlista respektive handlingslista. En matlista gör jag för att ha några grundrecept att utgå ifrån, men lagar då även annan mat baserat på olika grönsaker och frukter vi köper hem.Såhär ser den nya matlistan ut:

  • Morotssoppa
  • Broccolisoppa med timjan
  • Thai med kokosmjölk och ris
  • Sojastrimlor i gräddsås med ris
  • Lasagne
  • Pasta med medelhavssås
  • Pytt
  • Böngryta(med något tillbehör)
  • Färgstark kikärtsgryta med bröd och sallad
  • Tomat och tofupaj
  • Palt
  • Broccoligratäng med grönsallad
  • Varma smörgåsar med grönsallad
  • Panerade sojafileér med dillsås, citron och potatis

Handlingslistan ser ut såhär:

  • frukt+grönsaker(även fryst majs och broccoli)
  • potatis
  • citroner
  • minst 6paprikor
  • morötter
  • lök
  • färsk broccoli
  • färsk timjan
  • tofu
  • sojaost
  • bär
  • smör
  • margarin
  • grädde
  • jäst
  • juice
  • bröd
  • buljong
  • sojamjölk
  • bakmjölk
  • jordnötssmör
  • lingonsylt
  • thai
  • kokosmjölk
  • ketchup
  • tomatpuré
  • torra bönor
  • fullkornslasagneplattor
  • penne pasta + dinkelpasta
  • vetemjöl
  • strösocker

Senaste handlingen gick på ca 900kronor och har räckt från slutet av oktober, då inkluderat småhandlingar med bröd, frukt och grönsaker såklart. I förra handligen behövdes även, tvättmedel, blöjor och lite sånt. Det behövs inte idag.Så vi får se hur mycket denna handling går på.Jag älskar att storhandla, älskar att ha fullt med färg och färska grönsaker i kylen så man bara kan plocka och laga.

Snart kommer Lars hem och då bär det iväg.Ska sätta mig och skriva klart ett prov innan han dyker upp.


Fråga6
Ge en kortfattad sammanfattning av både Bakk&Grunewalds fem olika sätt som samhället ser eller har sett på utvecklingsstörda och sociologen Loewenfelts gruppering i sin avhandling om de handikappades situation genom tiderna. Beskriv sedan sambandet som du kan se mellan dessa båda teorier. Därefter skall du jämföra dessa båda teorier med samhällsutvecklingen för de utvecklingsstörda i Sverige (och andra länder).

Pjuh. Intala: Det ÄR bra att studera. Det ÄR intressant och det ger mig jättemycket. Jag KOMMER hinna ikapp mitt studieuppehåll innan tiden är ute. Jag klarar det här. Jag kan. Jag kan hantera stress om jag ser till att andas. Du hinner, du kan, du hinner, du kan. (jag har ett studieuppehåll utan studiemedel där jag ska ta igen endel saker jag kommit efter. studieuppehållet blev kortare än jag tänkt på grund av att min studievägledare räknat fel på mina poäng. Så nu är det stressigt och jag kommer även nästa termin ha betydligt mycket mindre tid än jag hade tänkt till att avsluta gymnasiet).Men jag KAN och jag VILL för jag har ett mål. Jag kan hantera stress och jag kan andas inom den.

Det är en fin dag.

Inga kommentarer: